Barnomsorgen

Enligt en brittisk undersökning, den största hittills, så mår barn bättre av att vara hemma än på dagis. Fenomenet pappor har man ignorerat utan bara konstaterat att mammor är bättre än fröknar för barnets utveckling.
Samtidigt är det närmast omöjligt att inte ha sina barn på dagis i Sverige.
Jag har en kompis som har barn på dagis. Det är en blandad upplevelse. Ibland verkar det bra, ibland dåligt, men framförallt så finns det inget alternativ.
De dagisfröknar som jag har pratat med säger enhälligt att det har blivit mycket sämre miljö på dagis de senaste decennierna. Detta beror i första hand på de kommunala nedskärningarna vilket leder till för många barn i för små lokaler med för få lärare. Det är tydligt att vi inte älskar våra barn.

Kommentarer
Postat av: rumbaqueen

För mig och mina barn har dagis alltid fungerat superbra. Vi har välsignats med lagom stora barngrupper, bra och engagerad personal, bra dagisgårdar och jätteduktiga kokerskor. Mina barns dagis har inte varit förvaring (som det är på många andra ställen) utan det har varit en stimulerande, lugn och trygg miljö och jag har med gott samvete kunnat lämna barnen där, även om jag helst hade velat vara hemma längre med dem. Kanske beror det på att de gick på ett montessoridagis, vad vet jag?
...och jag älskar mina barn mer än något annat.

Postat av: Ingemar

Det verkar som att du håller med mej?

2006-02-02 @ 20:53:41
URL: http://personligt.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback