Alien Intelligence

Jag har en längre tid försökt att ta mej igenom Linus Torvalds bok Just for fun. Jag tycker inte att den är speciellt rolig. Några poänger finns det dock. Boken underbygger alla fördomar om datornördar som finns, något som Linus är medveten om.
Det är bara att konstatera att människor är olika. Och tur är väl det. För du och jag hade aldrig slängt ihop Linux.

Den andra sidan, Microsoft, sägs åandrasidan använda sig av "aspergare". Aspergers syndrom är relaterat både till autism och damp. En inledande skiss kan vara det här testet eller det här eller detta.

Jag har av en kille med aspergers syndrom hört att Microsoft har massor av aspergare anställda eftersom de blir så bra programmerare. Detta märks bl.a på en viss torr humor i namnen på produkterna som t.ex Xp (som ska frälsa windows) eller NT (som i "neurotypisk" - dvs ickeaspergare.)

Folk med aspergers kan verkligen upplevas som avvikande av oss andra. Lite grann som en geek i kubik. Jag har för mej att det nästan bara finns manliga.

Vi söker efter utomjordisk intelligens bland stjärnorna för att få ett annat perspektiv på tillvaron, men vi förstår inte ens de personligheter som redan delar planet med oss.

Visst kan det tolkas som nedsättande att kalla aspergare för utomjordlingar, men de använder ju själva uttryck som "Ooops wrong planet syndrome". (Tyvärr verkar Ooops wrong planet syndrome ligga nere just nu. Vi får hoppas att den kommer tillbaka snart.)

Som jag läste nånstans; om alla var aspergare så skulle det varken finnas krig, lögner eller skvallertidningar i världen. Så är det verkligen vi andra som är normala?

och vem är Bram Cohen ?

andra bloggar om
Linus Torvalds
Aspergers syndrom

Kommentarer
Postat av: Mindy

Hallå där, här har du en till "utomjording"!

Postat av: Ingemar

Alla är "utomjordingar" för mej!

2007-11-12 @ 21:10:47
URL: http://xantor.webblogg.se/tempusfugit/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback