Bortom patriarkatet

Jag kallar mej inte feminist. Bara för att man inte är feminist så betyder det inte att man är för att kvinnor ska ha mindre lön än män, eller att kvinnor misshandlas eller våldtas, eller att man inte bryr sig om övriga problem som feminister brukar uppmärksamma.

Det betyder att man har en annan syn på hur problemen uppstår och vad man ska göra åt dem. Det betyder också att man tror att feminismen egentligen är sämre på att lösa dessa problem.

Vad är feminism? Vad betyder ordet? Man måste tro på någon form av förtryckande partriarkat, även om själva ordet inte längre används av alla feminister. Så vad är patriarkatet?

 

Vi har haft en patriarkal samhällsordning genom hela historien som har betonat skillnaderna mellan kvinnor och män. Idag har vi formellt jämlikhet. Feminister anser dock att det finns ett informellt patriarkat fortfarande. Det finns alltså normer som nedvärderar och begränsar kvinnor mer än det finns normer som nedvärderar och begränsar män. Detta kan och bör ändras. Ungefär så förstår jag den feministiska övertygelsen.

 

Jag ser dock inga tydliga tecken på att kvinnor som grupp är mer nedvärderad och begränsad av informella normer än vad män som grupp är. Sedan så finns det självklart sexistiska subkulturer. Men jag har inget behov av någon partriarkatshypotes för att beskriva Sverige idag.

Jag kan t.ex tänka mej att kvotera företagsstyrelserna. Jag misstänker starkt att dessa är mansklubbar och att det inte är bra för företagen. Consortium Silencium vid Chalmers i Gbg är ett olustigt exempel.


Att öka fädernas barnledighet tror jag kan vara bra för bägge könen. Inte nödvändigtvis med lagstiftning dock.


I alla ålderskategorier så är det fler män än kvinnor som utsätts för våld, som dräps och mördas, och som begår självmord, även om det är fler kvinnor än män som begår misslyckade självmordförsök under tonåren.


Det har visat sig att män oftare döms till fängelse och kvinnor till vård för samma typ av brott.


Trots att prostatacancer är vanligare än bröstcancer så finns det ingen offentlig diskussion om en obligatorisk undersökning av alla män, utan bara om mammografi.


Det finns många andra frågor att diskutera.

Jag tror att könsroller är socialt konstruerade på en biologisk grund och att vi bör ha en friare inställning till dem. Jag är även för homoäktenskap, homoadoptioner, polyamouri och polygami. Men jag är inte feminist.

Trackback